Mangfold

Høy innvandrerandel gir ikke dårligere skoleresultater

Hør radioklippet i lenka under. Les deretter artikkelen «Gjør det like bra med mange innvandrerbarn i klassen» (Forskning.no). Både radioklippet og artikkelen handler om en undersøkelse sosiologene Gunn Elisabeth Birkelund og Are Skeie Hermansen har gjort.

Svar på oppgavene.

Spørsmål:

  1. Hva sier studien om hvordan elever med norskfødte foreldre påvirkes av høy innvandrerandel?
  2. Hvordan påvirkes elever med innvandrerbakgrunn av at skolen har høy innvandrerandel?
  3. Hva tror disse forskerne om framtida til ungdom med innvandrerbakgrunn (artikkelen)?
  4. I artikkelen sier Are Skeie Hermansen at innvandrerungdom opplever «solid oppadgående mobilitet». Hva betyr det? (Se Mangfold, s. 261)

Lenker

Høy innvandrerandel på skolen gir ikke dårligere resultater (nyhetsklipp, 5 min):

Cappelen Damm
Cappelen Damm AS er ikke ansvarlig for innhold på eksterne nettsider