Les om sosialantroplogi og om sosialantropologen Marianne Gullestad (1946-2008) på s. 15-16 i Mangfold. Les også kronikken til Gullestad i Dagbladet fra 2007 (se under «vedlegg»). Svar på oppgavene.
Oppgaver:
- Hva er sosialantropologer spesielt opptatte av når de forsker på samfunnet?
- I kronikken sammenlikner Marianne Gullestad bilder av afrikanske kvinner i gamle misjonsbøker med bilder av en gambisk kvinne i en kampanje fra reisebyrået Ving. Hvilke likheter finner hun?
- Hva mener Gullestad er budskapet i bildene av afrikanske kvinner i misjonsbøkene?
- Hva mener hun er budskapet i bildene av den gambiske kvinnen i Vings annonse?
- Gullestad skriver også om et bilde av en hvit kvinne i Vings kampanje. Hvordan skiller dette bildet seg fra bildet av den gambiske kvinnen?
- Hva er viktigst i Gullestads analyse: Å beskrive den gambiske kulturen og kvinnelivet der, eller å beskrive det vestlige blikket på det afrikanske og oss selv?
- Se på hva du svarte på spørsmål 1. Er denne kronikken typisk for sosialantropologien, synes du? Begrunn svaret ditt.
- Studer annonser for reisebyråer på Internett. Prøv å se på disse med Gullestads blikk: Hvilket bilde gir annonsene av menneskene på reisemålet? Hvilket bilde gir annonsene av oss som turister?